Rowery górskie, rowery miejskie, trekkingowe czy crossowe, szosa czy przełaj? Co wybrać?

list Kategoria: Blog Dodano:

Sezon wiosenno-letni sprzyja rowerowym wycieczkom. To doskonały czas na porzucenie komunikacji miejskiej w drodze do pracy, szkoły czy domu i zamienienie jej na doskonałe dwa kółka. Do wyboru jest mnóstwo różnych rowerów. To, który wybrać, zależy wyłącznie od preferencji użytkownika i charakterystyki pokonywanych tras.

Sport to zdrowie – rower w tym pomoże

Jazda rowerem niesie za sobą wiele korzyści. Pierwsza i podstawowa to oczywiście relaks i pozytywny wpływ na samopoczucie, gdyż zarówno krótsze, jak i dłuższe wycieczki są okazją do wyciszenia i pozbycia się negatywnych emocji. To jeszcze nie wszystko. W trakcie tej aktywności fizycznej uruchamiane są niemal wszystkie grupy mięśni, głównie nóg i pośladków, wspomagana jest przemiana materii, co przyczynia się do spalania nadmiaru kalorii, poprawia się stan serca i spada poziom cholesterolu we krwi, a ponadto dotleniany jest mózg.

To sport, w którym ani płeć, ani wiek nie mają znaczenia. Jeździć może każdy. A dodatkowo to forma wysiłku polecana osobom mającym problemy ze stawami kolanowymi – w trakcie jazdy rowerem są one mniej obciążone niż na przykład w przypadku biegania. Pozostaje zatem wybór najlepszego dla siebie modelu roweru.

Rowery górskie

Tak zwane „górale” (hardtail) to jeden z najpopularniejszych typów rowerów w Polsce. Nadają się do jazdy w terenie, poza asfaltowymi drogami. Szczególnie dobrze sprawdzą się w przypadku kamienistych ścieżek i stromych wzniesień. Są wytrzymałe i uniwersalne. Mają wzmocnioną ramę i solidne hamulce. Typowy model dla juniora lub niskiej osoby ma 26-calowe koła, dla osoby dorosłej jest to koło o wielkości 27.5-cala, ale spotkać można też koła 29-calowe. Jego waga waha się w przedziale od 13 do 15 kg, ale można spotkać również ramy karbonowe które są znacznie lżejsze ~10 kg. Może być pozbawiony amortyzacji, mieć tylko przednią bądź też pełną amortyzację.           

Rowery miejskie

Są przystosowane, jak sama nazwa wskazuje, do jazdy po mieście. Inaczej określane są mianem holenderek. Ramę mają zazwyczaj w stylu łabędź z niskim przekrokiem, ale trafiają się również damskie i męskie ramy. Charakteryzują się wygiętą, szeroką i wygodną kierownicą, krótką ramą oraz szerokim, komfortowym i miękkim siedziskiem. Najczęściej posiadają 28-calowe koła, choć zdarza się  też, że  26-calowe. Zostały skonstruowane w taki sposób, by można było nimi jechać w pozycji siedzącej i wyprostowanej, tak zwanej wygodnej. Z przodu lub tyłu mają także zamontowany koszyk, mają błotniki oraz bagażnik, nóżkę oraz zazwyczaj podstawowe oświetlenie i dzwonek. Przez swoje wyposażenie są dość ciężkie – ważą od 16 do 24 kg.

Rowery trekkingowe

To rowery do wycieczek. Przeznaczone są do przemierzania bardzo długich, nawet wielodniowych tras. Można jeździć nimi zarówno po drogach asfaltowych, jak i nieutwardzonych. Posiadają 28-calowe koła ze stosunkowo wąską (pośrednią między tymi w rowerach górskich i szosowych) oponą trekkingową. Występują w wersji turystycznej z bagażnikiem, nóżką, dynamo z oświetleniem i błotnikami, oraz w wersji tak zwanej Crossowej – bez tych dodatków.

Rowery crossowe

Zaliczane są do jednych z bardziej uniwersalnych. Posłużą do jazdy w lekkim terenie, polnych czy gruntowych drogach, dadzą sobie radę również na asfalcie. Nadają się na długie wyprawy. Najczęściej posiadają przedni amortyzator oraz 28-calowe koła z wąskimi oponami posiadające lekki bieżnik. Natomiast w wyposażeniu brak jest błotników, lampek, bagażnika czy nóżki, choć i tutaj bywają wyjątki.

Rowery szosowe

Popularne „kolarzówki” czy „szosówki” są przeznaczone do jazdy po asfalcie. Posiadają 28-calowe koła z wąskimi i gładkimi oponami oraz zgiętą w charakterystyczny sposób kierownicą (tak zwany baranek), sztywną konstrukcją i nie posiadają amortyzatorów. Wyżej położone siodełko wymusza pozycję pochyloną. Ważą średnio w granicy od 7 do 11 kg, ale zdarzają się też modele lżejsze – poniżej 7 kg z karbonową ramą. Są to rowery typowo sportowe, w której każdy gram zrzucony z wagi roweru jest cenny.

Rowery przełajowe

Nadają się do jazdy w mieszanym terenie. Posiadają charakterystycznie wygiętą kierownicę (baranek), pozbawione są amortyzacji, często wyposażone w hamulce tarczowe oraz opony bezdętkowe. Opona sama w sobie ma dość gęsty bieżnik i jest cienka jak w szosie.  Rowery tego typu mają zazwyczaj skróconą ramę do jazdy w bardzo ciężkim terenie, duże prześwity zwiększające odporność na błoto/piach. Ich waga wacha się w granicy od 8 kg dla ramy karbonowej, do ~11 kg dla ramy aluminiowej.

niedziela poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło