Czy warto kupić Gravela ? Dla kogo Gravel? - Rowery Ok

Czy warto kupić Gravela ? Dla kogo Gravel?

list Kategoria: Blog Dodano:

Gravel? GRX ? BB Drop, Servo Wave, Flara, Flat Bar Gravel ? O co w tym wszystkim chodzi?

W skrócie opowiemy czym jest gravel, dla kogo? i jak podejść do tematu kupna Gravela w latach 2023 i 2024

Gravel ! Rower który zdominował nasze umysły. A to dopiero początek.

Moda na Gravela rozkręca się na dobre. Pomysł nie jest nowy, bo już w latach 80-tych i 90-tych rowery MTB i CTB były modyfikowane dla uzyskania możliwości tego co dziś nazywamy gravelem.
Ale to obecne konstrukcje chwyciły za serca i umysły!

.

05_terra_geometry_1111_898ca.jpg

Szosa dla górala, mtb dla Szosowca. Różnie się je definiuje, ale obecne gravele to już nie to co kiedyś. Bardzo różnią się od rowerów przełajowych które od lat stanowiły „jesienno-zimowe” oderwanie od szosy. Gravele możemy definiować na trzy sposoby (wg nas;))

1. Dynamiczny Gravel Endurance o sportowym charakterze, dobrej integracji i sportowych napędach!

2. Gravel Ekspedycyjny, wygodny, mniej dynamiczny za to wyposażony w wiele rozwiązań bike’packingowych, często na mega szerokiej oponie.

3. Prosty miejsko/wycieczkowy Gravel City na najtańszych napędach, również spotykany na prostej kierownicy.

.

.

Orbea-terra.jpg          

Szukasz Gravela? 

1. Ustal teren w jakim się poruszasz, przeznaczenie oraz orientacyjny budżet na rower.
2. Zastanów się gdzie będziesz go przechowywał i jak transportował.
3. Czy ma być do treningów/wycieczek czy raczej na miasto i weekend.

Dość ważnym pytaniem jest „Czy na pewno jest mi potrzebny Gravel?”

Wiele osób wsiadając na Gravela łapie za dolny chwyt kierownicy Flare i nie wie co robić! Niektórzy mają trudności z zakręcaniem;) Kąt nachylenia kręgosłupa dla osób o mniejszej mobilności pleców jest nie do wytrzymania, i już na fazie testu gravela jest odrzucany na rzecz Hybrydy Fitness lub Crossówki. No ale zakładając że jesteśmy stworzeni dla Gravela a Gravel dla nas przejdźmy do rzeczy!

Scharakteryzujmy czym właściwie jest Gravel zaczynając od samego topu.

Karbonowe rowery typu Gravel stworzone do jazdy w każdym terenie, w każdą pogodę, które pomogą nam pokonać własne limity i jeździć cały rok! Ramy w takich rowerach są obecnie robione z najlepszych włókien karbonu (Orbea OMR Carbon czy też KTM Carbon Prime) a ich geometria stanowi wzór do naśladowania dla konkurencji. Orbea Terra Carbon to najbardziej pożądany rower dzięki nowej ramie (od 2022r). Doskonale zaprojektowana (idealna proporcja BB Drop do Chainstay), elegancka integracja kabli, i najlepsze komponenty już w sklepowych egzemplarzach pozwalają na jazdę przy maksimum frajdy.

.

..

.

W przeciwieństwie do firm które naśladują geometrię Terry albo do naszych polskich brandów „udających” że produkują Gravela, geometria Orbea Terra Monocoque jest praktycznie doskonała, wielu testerów podkreśla świetnie wyważony dystans BB Drop od podłoża, a za tym umiejscowienie kół i ich bazę (rozpiętość) co daje maksymalną zwrotność i przyczepność przy bezpiecznej wysokości jeźdźca. Jeżeli szukasz roweru od którego oczekujesz trochę więcej, ma on być sztywny, dynamiczny i nowoczesny to Terra jest takim rowerem! Wersja Hydroalu (już od 9500zł) jest znacznie tańsza a utrzymuje te same właściwości geometryczne co w połączeniu z napędami GRX pozwala na radość z jazdy na prawdziwym Gravelu.

.

thumb_172203_w2500h1250c0_135_2500_1250.jpg

.

KTM X-Strada jest rowerem który ewaluował z ich przełajowej ramy Canic CX, pomimo znakomitych rozwiązań technicznych jest nieco dłuższy niż Terra a za tym mniej zwrotny, natomiast osoby o dłuższych nogach na pewno znajdą w KTM’ach więcej pewności i komfortu. KTM X-Strada FIT o prostej kierownicy to nowoczesny „miejski” Gravel który jeszcze parę lat temu mieściłby się w grupie Fitness ale możliwości terenowe i wytrzymałość układu czyni go prawdziwym gravelem którym uderzysz w każdy teren!
W Wielkiej Brytanii rowery typu Flat Bar Gravel rządzą już od blisko 5 lat, i stawiano na nie zanim wybuchła moda na Gravela w Centralnej Europie.

.

                                                 000000-61371acee2625_3.jpg

.

.

Najlepsze Gravele będą wyposażone minimum w grupę GRX600 będącą 11-rzędowym napędem ala Shimano 105, a ze SRAM ‘a Apex, Rival lub nowy Rival AXS Xplr (Explore) który jest jednocześnie elektryczny / 12 rzędowy i na sporej rozpiętości kasety (44t). Topowe egzemplarze dostaną GRX 800 który dzięki Servo Wave da jeszcze lepszą modulację hamowania, przerzutki i korby są już maksymalnie usztywnione, odchudzone przy swojej najlepszej żywotności.

.

.                    

.

Poszukując możliwości wycieczkowych sięgniemy po nieco inne rowery. Tutaj rzadziej poszukuje się karbonu a częstym hasłem jest Tytan lub Cro-Mo Stal. Punkty montażowe na każdej rurce i tradycyjna prosta geometria, GRX400 czyli „terenowa tiagra” to napęd o dobrej rozpiętości i precyzji pracy a jego utrzymanie i naprawy są tańsze niż w przypadku GRX 600 i 800.
Kable na zewnątrz to też rozwiązanie które pozwala na łatwe samodzielne naprawy w terenie. Corratec Allroad Travel to rower z aluminium który łączy cechy nowoczesnego roweru ekspedycyjnego z Gravelem o sportowym wyglądzie, również nasz polski Boreas to jeden z lepszych produktów jakie można znaleźć na polskim rynku i wart swoich pieniędzy.

.

.

corratec_travel1-_1.jpg

.

..

Dla osób które chcą sięgnąć po pierwszy rower typu Gravel sytuacja nie jest łatwa. O ile kupno pierwszej crossówki czy roweru szosowego to wydatek odpowiednio od 2000zł do 4000zł a na rynku wtórnym znajdzie się sporo sprzętu o tyle używanych graveli jest mało, często sprzedawcy wprowadzają w błąd definiując stare belgijskie przełajówki jako Gravela a potem, „szok” ;)
Generalnie rowery używane zawsze niosą jakieś ryzyko, jedynie zakup od pierwszego właściciela wraz z dokumentacją i historią egzemplarza pozwala na spokojny sen. A na to szkoda życia...

.

rsz_img_3752.jpg

.

Romet i inni polscy producenci segmentu najtańszego jak to nazwaliśmy „udającego gravela” proponują rowery od 4000zł i są to w rzeczywistości rowery proste, nie za lekkie, które sprawdzą się w miejskiej dżungli ale już na dłuższą metę będą nas ograniczać, słabą sztywnością, nieprzemyślaną geometrią oraz ciężkimi komponentami.
Nawet wynalazki typu Aspre 2 czy K***s E***er w które na siłę włożono GRX są tylko imitacjami tego czym jest prawdziwy Gravel. Niestety nie jest łatwo wystartować w tym temacie, bo popularność grupy rośnie a rowerów jest mniej niż chętnych, promocji brak, wyprzedażynie będzie bo i rowerów nie starcza do połowy sezonu...


Według nas warto przyjść do sklepu KRAFT SPORT !

Wybrać dobry Rower: Orbea Terra, KTM X-Strada, Corratec Allroad, skorzystać z rat 0% lub odebrać fajny rabat! Życie jest jedno i nie warto jeździć nawet jednego sezonu na słabych rowerach!

Zapraszamy po Gravela!
Ekipa KraftSport Stać i się Patrzeć!

niedziela poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło