Części hamulca

Typy hamulców rowerowych na rynku

Hamulce V-brake

Najczęściej spotykany typ hamulca rowerowego ma tyle samo fundamentalnych zalet, jak i wad. V-brake zwane potocznie V-kami są tanie w zakupie i w serwisowaniu. W dobrych warunkach pogodowych ich siła hamowania jest wystarczająca. Prosta konstrukcja sprawia, że bardzo łatwo je naprawić w razie problemów, nawet w terenie i bez specjalistycznych narzędzi. Niestety V-brake słabo hamują w deszczu i błocie. Hamulce typu V-Brake spotykane są w rowerach z przedziału cenowego do około 2,5 tysiąca zł. Częściej znajdziemy je w rowerach miejskich i trekkingowych, niż w MTB. Tak samo w rowerach dziecięcych, jeśli tylko wyposażone są w inny typ hamulca niż torpedo.

Hamulce szosowe

W kolarzówkach do niedawna instalowano tylko klasyczne hamulce szosowe. Ponieważ konstrukcyjne są to także hamulce szczękowe połączone linką stalową z manetką na kierownicy, ich wady i zalety są podobne jak w przypadku V-braków. Do plusów można jeszcze dodać bardziej aerodynamiczny profil zacisku, a do minusów słabszą siłę hamowania i konieczność stosowania wąskich opon w rowerze. Każde hamulce szczękowe degradują felgi przez co koła ulegają mechanicznemu zużyciu. W rowerach szosowych jest to większy problem ponieważ koła do ścigania są delikatniejsze i droższe od modeli trekkingowych. Warto wspomnieć, że od kilku lat najdroższe kolarzówki stopniowo wyposażane są w hamulce hydrauliczne.

Hamulce rolkowe i torpedo

Hamulce rolkowe najłatwiej dziś spotkać w rowerach miejskich popularnie zwanych holendrami. Jednak nawet tam wypierane są powoli przez tarczówki mechaniczne. Dzieje się tak ponieważ hamulce rolkowe są ciężkie, mają ograniczoną siłę hamowania i wymagają stosowania dedykowanych piast z odpowiednim interfejsem montażowym. Jedyna wyraźna zaleta to pełna izolacja hamulca od warunków pogodowych (co ma znaczenie w deszczowym holenderskim klimacie). Dla ścisłości trzeba dodać, że hamulce rolkowe nie zużywają obręczy kół. Hamulce rolkowe i torpedo to pokrewne konstrukcyjnie odmiany hamulca bębnowego. Torpedo umieszczone jest w tylnej piaście koła i uruchamia się je ruchem pedałów przeciwnym do kierunku jazdy. Pamiętamy to rozwiązanie ze starszych składaków Rometa i rowerków dziecięcych.

Hamulce tarczowe mechaniczne

Tarczówki mechaniczne - zamiast szczęk hamulcowych mamy już zacisk i tarczę hamulcową czyli obręcze kół zostały odciążone. Z drugiej strony zacisk aktywowany jest ciągle linką hamulcową, tak jak w V-brake`ach.

Hamulce hydrauliczne tarczowe

Tarczówki hydrauliczne - spośród wszystkich typów hamulców rowerowych hydrauliki prezentują najwyższą kulturę pracy, już modele ze średniej półki cenowej pozwalają na skuteczne zatrzymanie roweru siłą jednego palca. Dzięki wyeliminowaniu rozciągliwej linki hamulcowej i zastąpieniu jej płynem hamulcowym DOT lub olejem mineralnym, hamulce mają niezmienną charakterystykę działania i dysponują najwyższą siłą hamowania.

Jest 153 produktów.

Pokazano 1-20 z 153 pozycji

Aktywne filtry

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło