Łańcuchy, spinka łańcucha
Łańcuch do roweru to część układu napędowego jednośladu. Zestaw ogniw przenosi energię z pedałów na tylne zębatki, czym warunkuje ruch bicykla. Wbrew pozorom istnieją różne łańcuchy rowerowe. Różnią się one m.in. szerokością wewnętrzną (rolki) i zewnętrzną (wyrażaną długością łącznika, czyli sworznia). Przykładowo w rowerach MTB zastosowanie mają łańcuchy złożone ze 114-116 ogniw, natomiast w rowerach bez przerzutek (np. BMX, miejski, dziecięcy) – ze 110 ogniw. Łańcuch rowerowy dobiera się pod kątem liczby przełożeń, czyli rzędów w kasecie/wolnobiegu. Oba elementy muszą ściśle współpracować. Przykładowo łańcuch Shimano jest opatrzony symbolem HG (łańcuchy kompatybilne ze wszystkimi kasetami 9- i 10-rzędowymi i częścią 8-rzędowych). Starsze modele do rowerów szosowych i górskich mają oznaczenie IG. Łańcuch rowerowy zbudowany jest z ogniw. Te z kolei składają się z płytek (blaszek) i rolek połączonych sworzniami. Zakładając nowy łańcuch, trzeba go skuć, czyli połączyć przerwane ogniwa, za pomocą specjalnego narzędzia. Alternatywą jest spinka do łańcucha, która eliminuje konieczność stosowania narzędzi.