EBike Lightweight ! Nowe rozwiązania w lekkich rowerach elektrycznych - Rowery Ok

eBike Lightweight ! Nowe rozwiązania w lekkich rowerach elektrycznych

list Kategoria: Blog Dodano:

Rowery Elektryczne jako jedyna grupa rozwija się bez spowolnień i problemów z popytem. Producenci walczą o klienta a w przypadku elektryfikacji łatwiej o innowacje.
Co nas czeka w 2024? Producenci zaczynają świadomie budować rowery o lekkiej charakterystyce.

Trendy w nowoczesnych rowerach elektrycznych. Część 1

Lekkie rowery elektryczne.

Rower elektryczny w Polsce mocno ewaluował. Jeszcze w 2018 r elektryki to w 90% były rowery górskie i to głównie na pełnym zawieszeniu. Obecnie klienci zaczynają bardziej świadomie analizować swoje potrzeby.

Czasy pand**emiczne już za nami, rynek rowerowy będzie się uspokajał , wraca stan z 2018r. Rowerów będzie więcej , ceny będą lepsze. Klient będzie miał wszystko w swoich rękach, takie są prognozy na lata 2023-2025. Później ma przyjść lekkie spowolnienie, producenci będą potrzebowali „złapać oddech”. Także nadchodząca Zima 2023/24 i początek wiosny 2024 r będą najlepszym momentem na kupno dobrego roweru (ebike, full XC, Szosa, Enduro) oczywiście nie mówimy tu o rowerach poniżej 2000zł bo tam zawsze była i będzie walka o to kto zrobi taniej, i mniej zmęczy tym klienta i sprzedawcę :)

Rowery Elektryczne jako jedyna grupa rozwija się bez spowolnień i problemów z popytem. Producenci walczą o klienta a w przypadku elektryfikacji łatwiej o innowacje. Co nas czeka w 2024? Producenci zaczynają świadomie budować rowery o dwóch charakterystykach.

1. Lekkie, naturalne rowery dla osób szukających +80-90% wsparcia dla lepszej efektywności.
2. Potężne, silne maszyny dla maks wsparcia o dużych osiągach i nawet +400% wsparcia.

W tym tekście opiszemy jak rynek zareagował na pomysł lekkiego roweru.

  • Bosch Smart SX ! Nowy lekki ale bardzo mocny układ niemieckiego giganta
  • Fazua Ride ! Powrót na salony dzięki inicjatywie Porsche eBike
  • Shimano Steps EP801 ! Postęp i poprawki w bardzo udanym silniku Shimano!
  • TQ-E-Mobility ! Niemiecki system który rzuca wyzwanie dla Boscha!

Steps EP powstał z myślą o dużej mocy (85nm) w kompaktowej budowie i uniwersalności. Hiszpańska marka Orbea wykorzystała silnik jako bazę pod swój doskonały produkt eMTB Orbea Rise, a w kolejnych latach pojawiły się nowe elektryki takie jak Urrun i Kemen również na tym samym lekkim układzie. Silnik EP801 został udoskonalony software’owo pod nowe funkcjonalności Shimano, w tym autoshift , freeshift i lepsza „elektromobilność” dzięki aplikacji eTube Project, poprawiono również precyzję wspomagania dzięki czemu nie ma już szarpnięć a praca jest cichsza. Waga silnika EP801 z baterią i panelem kontrolnym to około 4,8kg. Ten zestaw na pewno zadowoli wszystkich którzy nie czują się dobrze na ciężkim rowerze (25kg) ale nie chcą rezygnować z mocnego wsparcia. Orbea Rise to rowery które potrafią ważyć już od 15,5 kg!

TQ-E-Bike postawił za cel zbudowanie silnika mega lekkiego, mega cichego o bardzo naturalnej formie wspomagania. Scott i Trek wykorzystali te silniki do dwóch lekkich fulli , z tym że produkt Scotta (Lumen eRide) wydaje się bardziej logiczny z racji konstrukcji bliższej XC. TQ jest faktycznie cichy i lekki (3,6kg cały zestaw) ale pierwsze wrażenia ze wsparcia nie każdemu przypasują, o ile Bosch Performance pomaga w sposób bardzo „iteligentny” , to TQ wymaga więcej skupienia i trzymania sugerowanych kadencji i własnej mocy. Jest lekko ale bez full wsparcia!

Fazua wraca na salony! Znany sprzed lat silnik z rowerów szosowych przeszedł modyfikację na obecne potrzeby i został dynamicznie wprowadzony na rynek do eMTB, eGravel, eCross. Lekki cichy i bardzo minimalistyczny czego poszukują klienci którzy jeżdżą rowerem na co dzień. Według wielu testujących Fazua Ride bardzo mocno rozwinęli swój produkt ale to nadal jest motor o mniejszej sprawności, który docenią gravelowcy i osoby jeżdżące po mieście. Jego moc i sprawność nie dogoni osiągów Stepsa czy Bosha SX, 4.2 kg jakie dodaje cały układ Fazua to też nie jest wybitny wynik.

Na sam koniec. Gigant. Bosch Smart SX, produkt na który czekamy prawie 3 lata. Bosch będąc liderem w branży eBike na potrzeby rynku zareagował z lekkim opóźnieniem, ale tworząc jak zwykle produkt doskonały. Cały układ Bateria 400Wh + Silnik SX Performance + manetka waży 4kg. To świetny wynik patrząc na sprawność i reaktywność układu. Bosch pracuje od razu, z dużym zaangażowaniem mocy (do 600Wh) pozwala na pracę w układzie eMTB dla lekkich rowerów górskich jak i eGravel i eUrban na potrzeby lekkich rowerów całorocznych.

Poniżej diagram jak kształtują się suche dane dot. Silników i baterii. Bosch wydaje się „najrówniejszym” z napędów, z kolei Fazua i TQ postawiły na inny charakter wsparcia co ciężko zestawić z duetem BOSCH x SHIMANO.

Podsumowując. Każdy znajdzie system dla siebie! Wg. Nas najlepszym i najwygodniejszym w obsłudze silnikiem będzie BOSCH SX z racji jego mocy i zrównoważonych cech fizycznych, oraz świetnego wsparcia serwisowego. Osoby związane ze światem sportu, którym ciężko zdecydować się na rower elektryczny powinny pomyśleć o napędzie TQ z racji bardzo lekkiej konstrukcji i delikatnego wsparcia. A Endurowcy i fani ostrej jazdy, ale niezadowoleni z ciężkich byków (np. 27 kg rowery z bateriami 750-850Wh) powinni szukać dobrze złożonego roweru na STEPS EP801!

Poniżej kilka ciekawych rowerów w tym nasz ulubiony czyli Orbea Rise M-LTD

ktm-macina-scarp-sx-exonic-2024_1.jpg Scott.jpg
KTM - BOSCH SX SCOTT - TQ
ORBEA - SHIMANO EP801 RS
FOCUS - FAZUA

b58977ec-5138-4531-8580-2147f291e221.png centrurion.jpg Scott.jpg
COMMENCAL - BOSCH SX
TREK - TQ CENTURION - BOSCH SX
LAPIERRE - FAZUA



niedziela poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło